Voeding en kanker
Voedsel, kanker en macrobiotiek: opvallende ontwikkelingen in Italië
In onderstaand artikel (ingekorte versie) van Cornelia Paletta uit het Italiaanse tijdschrijft Cucina Naturale (sept 2005, met dank aan Shirley de Waal) over de natuurlijke keuken, kunnen we lezen dat wetenschappelijk onderzoek opnieuw het belang van ziektepreventie aan de eettafel heeft bevestigd. Franco Berrino, directeur-oncoloog van de afdeling preventieve en diagnostische geneeskunde aan het Instituto Nazionale per lo Studio e
Wetenschappelijk onderzoek onder duizenden mensen wereldwijd bevestigd al tientallen jaren (zo zegt ook Italië’s beroemdste oncoloog Umberto Veronesi, ex-minister van Volksgezondheid): wat we eten heeft invloed op het ontstaan en de groei van kankergezwellen. Dit nieuws hoeft ons niet te verontrusten, het is eerder een geruststellende gedachte, want de aanbevolen voedingsmiddelen ter preventie van kanker zijn de eenvoudigste en gezondste die we ons kunnen voorstellen. Dit zou ons kunnen stimuleren om meer van deze voedingsmiddelen te gebruiken: omdat zij gezond zijn, niet alleen voor de preventie van kanker maar in het algemeen voor ons welzijn. Wanneer we kiezen voor deze gezonde voeding betekent dat niet dat het eten minder lekker wordt, integendeel: zo’n keuze stimuleert onze creativiteit in de keuken. En ze helpen ons om terug te grijpen naar onze traditionele gerechten.
De invloed van voeding
25-30% van alle tumoren komen voort uit een verkeerd voedingspatroon. Dat wordt gezegd door prof. Franco Berrino, oncoloog in Milaan, “Tientallen breed opgezette onderzoeken, waaraan wij hebben deelgenomen, zoals EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition, in de 90-er jaren opgezet in tien Europese landen), hebben bijvoorbeeld bevestigd onder 300,000 vrouwen, dat een hoog niveau van bepaalde hormonen in het bloed het ontstaan van borstkanker bevordert. Deze hormoonniveau’s hangen samen met de voeding”. Hij vervolgt: “Een hoog niveau van testosteron en oestradiol na de menopauze of een laag niveau van progesteron in de vruchtbare leeftijd, een hoog niveau van IGF-I (Insulin-like Growth Factor, wordt verhoogd door met name dierlijke voeding) en laag niveau van SHBG verhogen het risico van borstkanker. Deze correlaties worden nog eens versterkt door een hoog insulineniveau, dat samenhangt met het dagelijkse voedingspatroon van de vrouwen uit de studies. Dit hebben we gecontroleerd door de vrouwen vragenlijsten over hun eetgewoontes te laten invullen. Andere onderzoeken, op duizenden mensen (mannen en vrouwen), hebben bevestigd dat een laag en constant niveau van insuline in het bloed ook beschermt tegen het ontstaan van andere vormen van kanker, zoals darmkanker. In ieder geval hangt het risico om kanker te krijgen vooral van de voeding af.
Het aantal gevallen van borstkanker is sinds de WOII dramatisch gestegen, toen onze traditionele voedingspatronen totaal veranderden, bijvoorbeeld in oosterse landen, toen de westerse voeding werd geïntroduceerd.”
De oncoloog zegt dat bepaalde voeding zoals fruit kan helpen tegen longkanker veroorzaakt door roken, maar juist niet helpt tegen borstkanker. Een voedingspatroon met weinig preventieve en veel risicovolle ingrediënten kan het zgn. metabool syndroom veroorzaken, een combinatie van aandoeningen, met name zwaarlijvigheid, hoge bloeddruk en diabetes.
Voeding en wetenschap
Tijdens genoemde onderzoeken van EPIC werden ook twee andere specifieke onderzoeken gedaan, namelijk DIANE 1 en 2, op vrouwen tijdens menopauze, met en zonder borstkanker. Deze vrouwen hebben gedurende een periode een bepaald dieet gevolgd die ervoor zorgde factoren die beschermen tegen kanker omhoog te brengen en factoren die kankergroei stimuleren omlaag te brengen. Al deze vrouwen voelden zich beter door het volgen van dit dieet, hun algemeen welzijn werd verhoogd. Vanaf oktober 2004 is prof. Berrino begonnen met een derde onderzoek, genoemd DIANE 3, dit keer op gezonde vrouwen in de vruchtbare leeftijd.
“Het doel van dit onderzoek is te bewijzen dat de voeding die helpt om het niveau van insuline laag te houden, ook ervoor zorgt dat kanker geen kans krijgt. De vrouwen die aan dit belangrijke onderzoek willen meedoen moeten tussen 25 en 45 jaar zijn, niet de pil slikken en elke werkdag gedurende een periode tussen 6 en 12 maanden lunchen op het kankeronderzoeksinstituut van prof. Berrino in Milaan. De voeding die daar wordt geserveerd is macrobiotisch en heeft als doel het niveau van insuline laag te houden. ‘s Avonds en in het weekend wordt deze vrouwen gevraagd om thuis hetzelfde dieet te volgen, maar niet zo strikt.”
De maaltijden bestaan uit volkoren granen, bonen, allerlei soorten groenten, seitan, tofu, 1x per week vis, en desserts zonder suiker, eieren en zuivel, die in het hele dieet in ieder geval niet worden gebruikt. Witbrood word vervangen door volkoren brood of rijstwafels. Als smaakmakers worden gebruikt: extra vierge olijfolie, shoyu, miso en gomasio.
Vlees, zuivel, pasta en wijn worden buiten het centrum voorzichtig en met mate gebruikt, dus niet helemaal uitgesloten. Wel uitgesloten worden: suiker, gebak, witbrood, cornflakes, aardappelen, voedingsmiddelen die het insulineniveau sterk verhogen. Het voordeel voor de vrouwen om op dit instituut te lunchen is natuurlijk dat ze op die manier hun gezondheid verbeteren, tegelijkertijd worden ze geïnspireerd en gestimuleerd om hun creativiteit tijdens het koken te gebruiken.
N.B. Lees ook het vervolgartikel in Macro’drome nr. 82: René Lévy en Franco Berrino, bijzondere mannen met een heilzame missie, klik hier]
Vertaling: Gianni Lattanzi, beeldend kunstenaar in Amsterdam, website: www.giannilattanzi.com